ВЕКТОРИ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ
Прагнення до самовдосконалення, самоосвіта є важливими чинниками професійного зростання вчителя, що забезпечують розширення його творчих можливостей, пізнавальних інтересів та формування творчої індивідуальності. В освітньому середовищі закладу освіти професійне зростання педагогічних працівників відбувається на основі рефлексії виконуваної професійної діяльності, ознайомлення з педагогічним досвідом колег та набуття власного досвіду, утвердження індивідуального стилю професійної діяльності, самоаналізу.
Саме завдяки самоаналізу ми можемо спланувати ті вектори професійного зростання, які необхідні саме в цей навчальний рік. З цією метою доцільно використовувати прийом рефлексії й інтегрування уявлень у межах чотирьох різних площин:
-
самооцінка педагогом себе, власної діяльності та її результатів у конкретний часовий проміжок («тут і зараз»);
-
аналіз педагогом себе і своєї діяльності («із позицій минулого»);
-
розроблення педагогом власного образу-ідеалу («проекція майбутнього»);
-
формування уявлення про педагога на основі усвідомлення ним оцінок колег, батьків, учнів, адміністрації («крізь призму оточення»).
Починати аналіз векторів професійного зростання потрібно з трудових функцій педагога, які прописані в стандарті вчителя чи вихователя. Наприклад: У професійному стандарті вчителя виділено 5 трудових функцій. Кожна з них охоплює по 3 професійні компетентності. Тож всього визначено 15 професійних компетентностей. Кожна професійна компетентність описана через здатності, які розкладено на знання і вміння.
Самоаналіз трудових функцій - це і є первинні вектори професійного зростання на успішний 2023-2024 навчальний рік. При визначенні трудових функцій, які на ваш погляд потребують фокусу уваги більше? ніж інші, обираємо професійні компетентності та уміння, які будуть векторами професійного зростання.