Формувaння соціальної та громадянської компетентності на урокaх зарубіжної літератури
Сучасне суспільство потребує людей нової формації, які не тільки знають, а й уміють, тобто є компетентними, а значить готовими до життя. Уроки літератури є важливими у цьому плані, тому що, знайомлячи з кращими зразками художнього слова, дають життєву настанову, розвивають духовність, а також формують ряд ключових компетентностей.
Оновлена програма із зарубіжної літератури визначає соціальну та громадянську компетентності як уміння аргументовано і грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно – політичних питань; уникати дискримінації інших під час спілкування; критично оцінювати тексти соціально – політичного змісту; як ставлення поціновувати людську гідність; повага до закону та правових норм, зокрема, до норм українського мовного законодавства; утвердження права кожного на власну думку.
Освіта, зорієнтована на формування громадянських компетентностей, вимагає докорінно нових підходів до навчання, адже успішне виховання громадянина вимагає не лише знань та критичного розуміння себе і світу, а й отримання особистого досвіду участі у громадському житті, у взаємодії з іншими на засадах поваги і рівності, відповідальності за спільну справу, мирного вирішення конфліктів. Практики й експерти твердять – щоб стати відповідальним активними громадянами, учні мають розвивати не лише знання й розуміння політичної та правової системи та інститутів, а й володіти такими навичками, як: формулювати, комунікувати й відстоювати власну думку, бути впевненими в собі, розвивати емпатію, бути готовими діяти чи утримуватися від необдуманих дій у ситуації невизначеності, співпрацювати з різними людьми, поважати себе й інших. Розвиток такого набору знань, навичок і ставлень дає змогу учням підготуватися до самостійного відповідального життя, зваженого прийняття рішень і ефективної взаємодії у спільноті – у класі, школі, місцевій громаді, державі. Ці тісно пов’язані компоненти громадянської компетентності формуються комплексно. Завдання школи – створити належні умови для набуття цього комплексу знань, навичок і ставлень. При цьому важливого значення набуває безпечне, вільне від насильства і соціальних бар’єрів та ефективне освітнє середовище, яке забезпечує сприятливі умови для активної участі учнів у житті школи, ставить права і потреби дитини у центр освітнього процесу.
Зразки завдань для розвитку соціальної та громадянської компетентності на уроках зарубіжної літератури розміщено за посиланням