Формування інформаційно-цифрової, загальнокультурної комунікативної, граматичної компетентностей на уроках іноземної мови
Формуючи інформаційно-цифрову компетентність, необхідно акцентувати увагу на важливості використання «методу проєктів», завдяки якому учні можуть створювати власні кластери, тести, електронні портфоліо, віртуальні презентації, екскурсії, подорожі, музеї, виставки, веб-проекти, навіть власний сайт або блог тощо, приймати участь у дистанційних конкурсах та інше. При цьому, учні користуються програмним забезпеченням, Інтернет ресурсами та ЗМІ. Це дає змогу учням не лише опанувати використанням інформаційно-цифрових технологій, але й виявити власний творчий потенціал, оволодіти іншими ключовими компетентностями.
Комунікативна компетентність включає знання необхідних мов, способів взаємодії з навколишнім світом, навички роботи в групі, володіння різними соціальними ролями. Це основна мета курсу іноземних мов, так як кожен учень повинен перш за все заявити про себе (у формі монологу або діалогу). Учні практикують свої вміння в рольових ситуаціях «За столом», «В магазині», «На вулиці», «В лікарні», «В квитковій касі» тощо. У письмовій мові про сформування комунікативної компетентності можна говорити, коли учень здатний заповнити анкету, декларацію, написати лист особистого або ділового характеру.
Розвитку загальнокультурної комунікативної компетентності сприяють правильно підібрані автентичні тексти та продуктивний словниковий запас, до якого входять найбільш вживані комунікативно-значущі лексичні одиниці, поширені в типових ситуаціях спілкування, в тому числі активна лексика для висловлення своєї думки, розмовні кліше, а також слова з національно-культурним компонентом: реалії, пов'язані з відпочинком, проведенням часу, дозвіллям, реалії повсякденного життя. Вони дозволяють проникнути в іншу національну культуру, оволодіти повсякденною лексикою носіїв мови.
Новий граматичний матеріал потрібно подавати у комунікативно – спрямованих вправах та фразах, які можуть бути використані у реальному житті. Варто відмітити, що досягти цього, а значить оволодіти граматичними правилами англійської мови, учні любого віку зможуть набагато швидше й ефективніше через гру. Вона сприяє високому ступеню мотивації учнів до спілкування й залучення їх у природно - мовну ситуацію, якісному граматичному оформленню мовного висловлювання, позитивному емоційному фону на уроці, кращому запам'ятовуванню граматичних структур й розвитку здатності творчої уяви.
Ключові компетентності можна розвивати щоуроку, використовуючи відповідні форми, прийоми і методи роботи. Інструментів та завдань для формування ключових компетентностей на сьогодні відомо набагато більше ніж згадано. Їх можна легко знайти в Інтернеті або придумати самостійно. Головне, перед застосуванням завжди перевіряти, чи розуміють учні механізм застосування методу.
Також важливо при цьому пам’ятати, що треба вчити учнів не тому, що вони повинні думати, а як вони мають думати – розвивати навички аналізу, синтезу, пошуку та переосмисленню інформації, навчити ставити перед собою додаткові питання, знаходити нестандартні рішення, аналізувати свої вчинки та дії. І чим більше поле для самостійних думок та дій (з правом на деякі помилки в процесі засвоювання нових знань) отримають ваші учні – тим ефективнішим буде навчання та сильніше мотивація.
Отже, вивчення проблеми формування ключових компетентностей учнів на уроках іноземної мови у контексті сучасних освітніх технологій дає підстави розуміти, що в прогресивних умовах, де суспільство динамічно розвивається, відповідно зростають і вимоги до рівня освіти учнів. Як би складно це не було б, особливо, для вчителів іноземної мови, які сьогодні повинні володіти мобільністю знань, гнучкістю методу та критичним мисленням для успішної реалізації Державного стандарту, саме компетентнісний підхід в навчанні дає змогу підготувати особистість, яка не тільки «знає», а й «вміє» і «хоче», що володіє творчою ініціативою, є конкурентоспроможною, мобільною, здатною самостійно навчатися упродовж всього життя. І тут немає межі вдосконаленню. Сформовані ключові компетентності на уроках іноземної мови підготують учнів використовувати їх в реальному житті для вирішення практичних завдань.
«КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: СИМБІОЗ ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ І ШКІЛЬНОЇ ПРАКТИКИ»